
Sistem ETCS
Evropski sistem za nadzor vlakov (European Train Control System – ETCS) je eden od ukrepov vzpostavitve notranjega trga Evropske unije za zagotavljanje interoperabilnosti evropskega železniškega omrežja. To pomeni zagotavljanje enakih prevoznih standardov kot so osna obremenitev, prosti profil, vozna mreža, operativno vodenje železniškega prometa in poenotenje tehničnih sredstev za nadzor in vodenje vlakov.
Namen projekta ERTMS/ETCS - European Railway Transportation Management System/ European Train Control System je izgradnja in vzpostavitev enotnega in standardiziranega podsistema za vodenje in nadzor železniškega prometa, ki zagotavlja interoperabilnost signalizacije in komunikacij na evropskih železniških omrežjih. Podsistemi so definirani v TSI-Tehničnih specifikacijah za interoperabilnost in EN-Evropskih standardih.
Trenutno imajo države članice vgrajene nacionalne sisteme za nadzor in vodenje vlakov (več kot 20 različnih nacionalnih sistemov), ki onemogočajo neprekinjen čezmejni železniški promet, saj je potrebno zaradi tega menjati lokomotivo ali na lokomotivo vgraditi drage nacionalne sisteme za nadzor in vodenje vlakov. Z uvedbo sistema ETCS je omogočen čezmejni železniški promet brez ustavljanja vlakov na meji, kar pomeni dodatno konkurenčno sposobnost tako v tovornem kot tudi potniškem prometu, saj zmanjšuje potovalni čas zaradi neprekinjenega čezmejnega prometnega toka, prav tako pa zmanjšuje tudi stroške železniškega prometa.
Sistema ETCS na železniških progah Dobova–Zidani Most in Pragersko–Maribor–Šentilj
V letu 2025 je bil sistem ETCS nivoja 1, Baseline 3, vzpostavljen na železniških progah Pragersko–Šentilj–državna meja in Zidani Most–Dobova–državna meja v skupni dolžini 90 km.
Cilji projekta:
- zagotavljanje interoperabilnosti (poenotenje operativnih pravil vodenja prometa, tehnologije vodenja prometa, infrastrukture, sistemov na voznih sredstvih itd.),
- vzpostavitev železniškega čezmejnega železniškega prometa brez postankov na državnih mejah,
- preusmeritev tovora s cest na železnice,
- povečanje hitrosti in prepustnosti železniškega prometa,
- zmanjšanje emisij toplogrednih plinov,
- zmanjšanje porabe energije, saj železniški promet porabi do osemkrat manj energije na enoto tovora kot cestni promet,
- zmanjšanje potovalnih časov na železnici,
- zmanjšanje stroškov železniškega transporta,
- dodatno povečanje varnosti v železniškem prometu.
Izvedba del je potekala v 3 fazah:
1. faza – odsek državna meja–Dobova–Zidani Most
Trajanje: 2017–2019
2. faza – odsek Pragersko–Maribor Tezno
Trajanje: 2020–2022
3. faza – odsek Maribor Tezno–Šentilj–državna meja
Trajanje: 2022–2025
Z dokončanjem tega projekta je sistem ETCS vgrajen na celotnem jedrnem omrežju v Republiki Sloveniji, kar pomeni, da je Slovenija kot ena prvih držav članic Evropske unije zagotovila pogoje za vključitev interoperabilnega čezmejnega železniškega prometa na svojem delu vseevropskega železniškega jedrnega omrežja.
Financiranje projekta
Vrednost vseh podpisanih pogodb znaša 22,5 milijona evrov, od tega je zagotovljenih 6,37 milijona evrov evropskih sredstev v okviru Instrumenta za povezovanje Evrope (Connecting Europe Facility).
